.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تجارت الكترونيك هنوز به صورت قانون لازم الاجرا نشده است
دکتر علی اکبر جلالی
تجارت الكترونيك هنوز به صورت قانون لازم الاجرا نشده است

زير ساخت ، نيروي انساني ، قانون و فرهنگ‌‏سازي چهار ركن اساسي هر كشوري در رسيدن به تجارت الكترونيك است كه كشور ما با توجه به نبود اين موارد ، جايگاه غيرقابل قبولي را در سطح دنيا به خود اختصاص داده است.

دكتر علي اكبر جلالي ، عضو شوراي ملي ICT ايران و استاد دانشگاه علم و صنعت ، درگفت و گو با ايلنا ، با بيان اين كه تجارت الكترونيك در كشورهاي توسعه يافته به علت وجود بسترهاي ارتباطي مناسب ، فرهنگ‌‏سازي قوي و آموزش مردم به مراحل اجرايي و عملياتي خوبي رسيده است ، اظهار داشت: تجارت الكترونيك در كشورهاي در حال توسعه آن چنان كه بايد توسعه جدي نيافته است.
وي ، افزود: به عنوان مثال ، در كشور ما هنوز جايگاه تجارت الكترونيك حتي براي دولت كه معمولا بايد شروع كننده و حمايت كننده باشد به صورت يك قانون لازم الاجرا در نيامده است.
دكتر جلالي ، گفت: اگرچه وزارت بازرگاني طرح جامعي براي بحث تجارت الكترونيك ، امضاي ديجيتالي و نقاط مجازي تجاري طراحي كرده است ، اما در عمل هنوز موضوع تجارت الكترونيك به عنوان يك بستر كاربردي براي عامه وجود ندارد.
دكتر جلالي ، با بيان اين كه مشكلات اساسي بر سر توسعه تجارت الكترونيك وجود دارد ، اين معضلات را به 4 حوزه تقسيم كرد و اظهار داشت: حوزه اول ، زيرساخت ارتباطي كشور را شامل مي‌‏شود كه در حال حاضر پهناي باند مناسب براي دسترسي كاربران به فروشگاه‌‏هاي مجازي وجود ندارد.
وي ،‌‏ افزود: در همين زمينه ، هنوز بانكداري الكترونيكي به علت سودده نبودن براي بانك‌‏هاي كشور از توسعه چشم‌‏گيري برخوردار نيست. استاد دانشگاه علم و صنعت ، نبود كارت‌‏هاي اعتباري به صورت گسترده را چالش بعدي در حوزه زيرساخت دانست.
دكتر جلالي ، حوزه نيروي انساني را دومين حوزه در تجارت الكترونيك عنوان و تصريح كرد: نبود دانشگاه‌‏ها و متخصص در اندازه كافي چالش بزرگي است كه اگر چه نيروي انساني جوان در كشور ما استعداد آن را دارد كه به سرعت بتواند با اين پديد آشنا شود ، اما در توسعه نرم‌‏افزاري و اجراي عمليات اپراتوري وضعيت مورد نياز وجود ندارد ، چرا كه پشتوانه‌‏هاي قوي آموزشي در كشور به وجود نيامده است.
عضو شوراي ملي ICT ايران ، با بيان اين كه وزارت بازرگاني علي‌‏رغم تلاش‌‏هاي صورت داده نتوانسته راهكارهايي براي برون رفت از چالش نيروي انساني به وجود آورد ، سومين حوزه را قانون و مقررات معرفي كرد و گفت: اگرچه قانوني تحت عنوان تجارت الكترونيك در كشور به تصويب رسيده است ، اما در هيچ رسانه‌‏اي به مردم اطلاع‌‏رساني كافي در اين خصوص صورت نگرفته و مردم نمي‌‏دانند در اين گونه خريد دچار هيچ نوع مشكل حقوقي نمي‌‏شوند.
دكتر جلالي ، تاكيد كرد: براي بعضي قضات ، دادگاه‌‏ها و مديران دولتي نيز بحث قوانين تجارت الكترونيك جا نيافتاده است و اين در حالي است كه در بعضي كشورهاي توسعه يافته تا 12 قانون تجارت الكترونيك وجود دارد ، اما در كشور ما از يك قانون هم استفاده نمي‌‏شود.
وي ، فرهنگ‌‏سازي را حوزه چهارم رسيدن به تجارت الكترونيك عنوان كرد و افزود: هنوز كساني كه در بانك‌‏هاي كشور كار مي‌‏كنند با بانكداري الكترونيكي آشنايي ندارند.
استاد دانشگاه علم و صنعت ، مرتفع كردن اين چالش را وظيفه رسانه‌‏ها و صدا و سيما دانست و گفت: به گونه‌‏اي بايد اطلاع‌‏رساني شود تا يك تقاضاي جدي در كشور به وجود آيد.
دكتر جلالي ، با اشاره به بودجه و سرمايه‌‏گذاري مورد نياز در بحث تجارت الكترونيك ، يادآور شد: برگشت سرمايه ، مشكلات تجارت و بانكداري الكترونيك را حل مي‌‏كند ، لذا با همكاري دولت ، از بودجه‌‏هاي دولتي زمينه توسعه اين پديده فراهم خواهد شد.
وي ، با بيان اين كه در صورت عدم ورود به بحث بانكداري الكترونيك و تجارت الكترونيك نقدينگي موجود كشور كفاف خرج‌‏هاي مالي را نخواهد داد ، تاكيد كرد: به اين ترتيب سيستم‌‏هاي ATM از كار خواهد افتاد.
دكتر جلالي ، با بيان اين كه استفاده از خودپردازهاي ATM متناسب با فرهنگ ما نيست و اين يكي از عوامل از بين رفتن اين دستگاه‌‏ها است ، خاطرنشان كرد: تجارت الكترونيك در دنياي توسعه يافته ، ميلياردها دلار را به خود اختصاص داده است و ما نيز مي‌‏توانيم از اين نقدينگي استفاده كنيم ، اما به علت مشكلات فوق ، جايگاه غيرقابل قبولي را در سطح دنيا در اين خصوص داريم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.